#1 01-09-12 18:59:26

piciu30
Użytkownik
Skąd: Rataje
Zarejestrowany: 31-03-10
Posty: 65

Docieranie silnika

Witam. Mam pytanie posiadam pierwsze auto spalinowe wlasnie dzisiaj skonczylem docierac silnik zadnymi srobkami nic nie regulowalem podczas docieranie auto ladnie chodzilo na wolnych obrotach podczas gdy teraz po dotarciu na tych samych obrotach auto gasnie musze potencjometrem zwiekszyc gaz na aparaturze. Druga sprawa z rury mocno sie dymi kiedy dodaje gaz i pryska olejem szczegolnie podczas odpalenia co mam w tej sytuacji teraz zrobic aby silnik fajnie pracowal. Dziekuje z gory za odpowiedzi.


VRX-1 TRUGGY NITRO

Offline

 

#2 01-09-12 19:07:03

RCFAN
Administrator
Zarejestrowany: 15-01-07
Posty: 4255

Re: Docieranie silnika

Zacytuję stronę SH gdzie jest to stosunkowo zwięźle opisane:
Aha i mam nadzieję, ze masz termometr.


Jest wiele sposobów docierania silnika. Każdy producent ma własne zalecenia a każdy modelarz z czasem poznaje ich wiele. Zasada jest jednak ta sama – podczas docierania silnika, jego części  mają się tak ze sobą spasować, aby mogły pracować wydajnie i gładko w każdym przedziale temperatury i obrotów do których silnik został stworzony. My prezentujemy sposób przedstawiony nam przez producenta silników S.H.


Pierwsze trzy zbiorniki paliwa spalone podczas docierania są  najważniejsze dla nowego silnika. Początkowe docieranie silnika ma ogromny wpływ na jego późniejsze osiągi i żywotność.  Postępuj według poniższych zasad podczas pierwszego użycia silnika mając na uwadze fakt, iż optymalne ustawienie gaźnika jest możliwe tylko po uprzednim poprawnym dotarciu.

Na początku musimy ustawić w gaźniku wolne obroty silnika, to znaczy poziom do którego przepustnica będzie się zamykała. Ustawiamy to śrubą która nie jest odpowiedzialna za skład mieszanki paliwo/powietrze a jedynie tą wyznaczającą granicę zamknięcia przepustnicy. Upewniwszy się że przy zamkniętej przepustnicy wciąż jest przerwa na około 1mm, możemy rozpocząć dalsze czynności.
Obie iglice (od wysokich i niskich obrotów) domyślnie ustawione są na tzw. BASIC SETTING (ustawienie wyjściowe). To znaczy że jest to takie ustawienie gaźnika w którym jest bezpiecznie rozpocząć docieranie (mieszanka jest bogata, silnik ma bardzo dobre smarowanie) lub ponownie rozpocząć regulację dotartego silnika. Jeśli nie jesteście pewni tych ustawień, możecie sami je nastawić. Iglicę od wysokich obrotów (HIGH SPEED NEEDLE) dokręcamy do końca, uważając na to aby nie popsuć, aż poczujemy wyraźny opór. Odkręcamy ją teraz na trzy pełne obroty śrubokręta i mamy ustawione!
Z ustawioną przepustnicą na 1mm i iglicą wysokich obrotów w pozycji podstawowej uruchom silnik. W tym czasie bardzo uważnie obserwuj pracę silnika. Jeśli jego obroty (przy zamkniętej przepustnicy na 1mm) są wyższe niż 3000 obr/min ustaw iglice niskich obrotów na bogatszą mieszankę (LOW SPEED NEEDLE) przekręcając ją w lewo o 1/8 obrotu lub do osiągnięcia przez silnik niskich obrotów. Daj silnikowi chwilę aby mógł się przestawić na nową mieszankę i dalej obserwuj. Jeśli silnik chodzi na niskich obrotach i się nie dławi, wszystko jest wszystko w porządku. Jeśli silnik się dławi to znaczy że iglica niskich obrotów jest ustawiona na zbyt bogatą mieszankę (dostaje za dużo paliwa). Poprawisz to przekręcając ją w prawą stronę o 1/8 obrotu. Ustawiając iglice w pozycji wyjściowej zawsze miej na uwadze smarowanie silnika, tak więc jak najbogatsze ustawienia (dym i nie spalone paliwo wydobywają się z tłumika).
Gdy silnik chodzi „bogato i wolno” na niskich obrotach otwórz na chwilę przepustnicę i upewnij się że na wysokich obrotach również ma zapewniony ten komfort. Będąc pewnym iż silnik jest ustawiony na bardzo bogatą mieszankę, pozwól mu pracować na wolnych obrotach przez następne 20 minut.

UWAGA: możliwe że podczas pierwszych 20 minut będziecie musieli zostawić grzałkę podłączoną do świecy aby silnik mógł chodzić pewnie i równo w tych bogatych ustawieniach. Chodzi o to aby utrzymać silnik na chodzie przez 20 minut. Obserwujcie temperaturę silnika. Jeśli przekroczy 110 stopni natychmiast zatrzymajcie silnik i pozwólcie mu ostygnąć z tłokiem w dolnym położeniu.

Po 20 pierwszych minutach możemy zabrać się do dalszej roboty. Silnik ostygł, odpalamy go ponownie i dajemy chwilkę aby pochodził (2-3 minuty). Teraz jeździmy modelem w tą i z powrotem po gładkiej nawierzchni dodając delikatnie gazu (nie więcej niż 50%). Silnik powinien chodzić wciąż na bogatych ustawieniach a model będzie się wolno zbierał i nie będzie zbyt szybki. Dodatkowo, z tłumika będzie wydobywało się dużo dymu i oleju. Jeśli mieszanka jest zbyt bogata że model nie chce jeździć, podkręć iglicę wysokich obrotów (HIGH SPEED NEEDLE) o 1/8 obrotu w prawo. Tak spalasz kolejne 2 zbiorniki paliwa.
Teraz kolejny zbiornik paliwa (trzeci) spalasz w podobny sposób ale tym razem możesz otwierać przepustnicę na 100%. Gdy silnik osiągnie swoje najwyższe obroty, trzymasz przepustnicę otwartą przez 2 sekundy i puszczasz. Pod koniec wypalanego zbiornika możesz ten czas wydłużyć nawet do 4 sekund. 
Po wypaleniu trzeciego zbiornika możemy rozpocząć regulowanie składu mieszanki. Zawsze regulację silnika rozpoczynamy od iglicy wysokich obrotów. Napełniamy zbiornik, odpalamy silnik i go rozgrzewamy. Teraz rozkręcamy model do 100% obrotów i obserwujemy jak jeździ. Zatrzymujemy model i przekręcamy iglicę wysokich obrotów o 1/8 obrotu w prawo. Ponownie rozpędzamy model. W tym momencie osiągi silnika będą znacznie lepsze a jego dźwięk jeszcze ładniejszy. Ponownie zatrzymujemy model i podkręcamy iglicę o kolejne 1/8 obrotu w prawo. Znów osiągi będą lepsze. Powtarzamy tę procedurę do momentu aż nie będzie wzrostu wydajności (w wysokim przedziale obrotów, głównie chodzi tutaj o topową prędkość). Błękitny dym na pełnych obrotach świadczy o tym że silnik jest wciąż smarowany, brak dymu z układu wydechowego świadczy o zbyt ubogiej mieszance. Teraz obserwuj pracę silnika na wysokich obrotach i upewnij się że silnik nie przekracza 110C. Jeśli model osiąga topową prędkość a silnik się nie grzeje, nie gaśnie i ma błękitne spaliny, wszystko jest dobrze i iglica jest ustawiona. Jeśli się grzeje ponad 110C wzbogać mieszankę przekręcając iglicę w lewo. Jeśli już jesteś pewien że ustawienie mieszanki wysokich obrotów jest poprawne, dla bezpieczeństwa przekręć iglicę o 1/8 obrotu w lewo (w ten sposób wzbogacisz mieszankę o troszkę, dając silnikowi margines bezpieczeństwa).

UWAGA: jeśli silnik będzie ustawiony zbyt ubogo (iglica za mocno wkręcona), nie będzie gładko przyspieszał oraz będzie się przegrzewał co znacznie obniży jego żywotność lub może doprowadzić do jego zatarcia z braku smarowania.

Teraz gdy iglica odpowiedzialna za „wysokie obroty” została już ustawiona, możemy zabrać się do regulacji drugiej, odpowiedzialnej na „niskie obroty”, tzw. LOW SPEED NEEDLE. Pracujący silnik (rozgrzany) sprowadzamy do niskich obrotów (odpuszczamy całkowicie gaz) i pozwalamy mu tak pracować przez około 5 sekund. Jest to bardzo ważną rzeczą aby upewnić się że przepustnica przy zamkniętym gazie ma 1mm przerwy. Naciśnij gaz i obserwuj zachowanie modelu. Jeśli model w dolnym przedziale obrotów (0-25%) podczas startu bardzo mocno kopci oraz słabo przyśpiesza oznacza to iż iglica dolnych obrotów ustawiona jest zbyt bogato. Przekręć iglicę o 1/8 obrotu w prawo i ponownie obserwuj przyśpieszenie modelu. Teraz będzie lepiej. Powtarzaj tak do momentu aż model będzie się dobrze zbierał a silnik będzie wydawał z siebie miły dźwięk. Uważaj aby nie ustawić mieszanki zbyt ubogo, silnik będzie miał wtedy słabe smarowanie i może ulec zniszczeniu. Przy dobrze wyregulowanej iglicy niskich obrotów model szybko się zbiera a z tłumika wydobywa się błękity dym. Przy zbyt ubogiej mieszance silnik może przerywać, gasnąć, nierówno startować.
Niektórzy proponują jeszcze inną metodę na ustawienie iglicy niskich obrotów: odpal silnik, rozgrzej go do normalnej temperatury pracy (90-120 stopni). Przy odpuszczonym gazie ściśnij przewód z paliwem idącym do gaźnika i słuchaj jak pracuje. Jeśli silnik zatrzymuje pracę bez wcześniejszego przyspieszenia obrotów, iglica ustawiona jest zbyt ubogo. Jeśli silnik zanim zgaśnie zaczyna się wkręcać na bardzo wysokie obroty, iglica ustawiona jest zbyt bogato. Jeśli silnik przed zgaśnięciem przyspiesza nieznacznie, iglica ustawiona jest poprawnie.

ZAWSZE REGULUJ MIESZANKĘ PALIWA SPRAWDZAJĄC WYNIKI NA JEŻDŻĄCYM MODELU. NIGDY NIE PRÓBUJ REGULACJI NA „CEGLE” LUB GDY MODEL SIĘ NIE RUSZA ALBO MA KOŁA W POWIETRZU. NIGDY NIE DAWAJ PEŁNEGO GAZU BEZ OBCIĄŻENIA. MOŻE TO SPOWODOWAC PRZEGRZANIE SIĘ SILNIKA ORAZ PRACĘ W PRZEDZIALE OBROTÓW DO KTÓRYCH NIE JEST PRZYSTOSOWANY.


Mamy dla was jeszcze kila innych rad aby wasz silnik służył wam jak najdłużej i dawał wam maksimum wydajności:
Po dotarciu silnika powinniście wymienić świecę na nową.
Jeśli silnik jest odpalany na szarpankę, nie rozciągajcie jej dłużej niż na 20 cm. W innym przypadku możecie ją uszkodzić. Jeśli silnik jest dobrze dotarty i ustawiony, powinien startować bardzo łatwo.
Starajcie się chronić wnętrze szarpanki przed paliwem. Paliwo może z czasem uszkodzić jej elementy, szczególnie sznurek
Ciągnijcie za szarpankę w taki sposób aby nie przecierać sznurka o inne elementy modelu.
Zawsze po jeździe używajcie oleju lub płynu który wyłapie z silnika wilgoć. Paliwo modelarskie, a w szczególności jeden z jego składników bardzo chętnie absorbuje wilgoć, która potem koroduje silnik. Dlatego ważne jest aby silnik przepłukać z paliwa  specjalnym olejem (AFTER RUN OIL) lub nawet zwykłym WD-40
Zawsze monitorujcie temperaturę pracy silnika, jeśli silnik się przegrzeje może ulec zniszczeniu. Dobra temperatura pracy silnika mieści się w przedziale 90-120 stopni. Ten przedział może być inny dla różnych silników, w zależności jak podaje producent.
Trzymaj się jednego paliwa! Staraj się zapewniać swojemu silnikowi przez cały czas to samo paliwo, od tego samego producenta i z ta sama zawartością nitro. Silniki to lubią, zmian nie bardzo.
Jeśli ustawienia gaźnika nie „trzymają”, poszukaj w przewodach i w silniku źródeł niepożądanego powietrza. Silnik można dostroić tylko wtedy gdy całe powietrze które dostaje ma z tytułu otwartej przepustnicy. Nawet najmniejsza dziurka w przewodzie paliwowym lub światło pomiędzy częściami silnika może sprawić iż jego regulacja będzie prawdziwym, niekończącym się horrorem.
Upewnij się że pomiędzy silnikiem a układem wydechowym nie ma żadnych nieszczelnych miejsc. Ma to duży wpływ na jego osiągi.
Pamiętaj że w gaźnikach w których są dwie lub więcej iglic, każda z nich odpowiada za skład mieszanki w poszczególnych przedziałach obrotów. Gdy regulujesz silnik zaczynasz od iglicy sterującej mieszankę na wysokich obrotach (HIGH SPEED NEEDLE: 25%-100% gazu). Potem zabierasz się za niskie obroty (LOW SPEED NEEDLE: 0%-25%). W silnikach gdzie są trzy iglice, iglicę od średnich obrotów ustawiasz jak ostatnią. W zależności od modelu silnika te proporcje mogą się nieznacznie różnić.
Używaj odpowiedniej świecy żarowej. Świece różnią się pomiędzy sobą ciepłotą i kształtem. W zależności od warunków atmosferycznych, paliwa i rodzaju silnika dobieramy odpowiednie świece. Najlepiej używać świecy wskazanej przez producenta.
Zawsze mocuj filtr paliwa i powietrza. Czyść je regularnie, w szczególności filtr powietrza. Nawet gdy wydaje Ci się że jest czysty po jeździe, w jego wnętrzu jest pełno mikro kurzu który niszczy kompresję! Czyść filtr powietrza co 4-5 zbiorników paliwa lub po każdej jeździe.
Jeśli kończysz zabawę z modelem, pozwól aby jego silnik stygł z tłokiem ustawionym w dolnej pozycji . Ułatwisz sobie sprawę, zaznaczając taką pozycję na kole gdzie zamontowane jest sprzęgło. To pozwoli uniknąć zaklinowania się tłoka w cylindrze.
Jeśli silnik ma już słabą kompresję i jest „zajechany”, wymień tłok i cylinder. Dotrzyj go i ponownie ciesz się dalszą eksploatacją.
Jeżeli przy próbie odpalenia, szarpanka wydaje się nie do ruszenia lub daje nienaturalnie duży opór, znaczy to że silnik jest zalany. To znaczy ze w silniku jest za dużo paliwa, w komorze spalania wytwarza się zbyt duże ciśnieie. Wtedy należy odkręcić świecę (oczyść wpierw okolice świecy żeby nic nie dostało się do cylindra), odwróć model do góry kołami i pociągnij kilka razy za szarpankę w celu pozbycia się nadmiaru paliwa. Wkręć świecę i spróbuj ponownie odpalić.


                        DOBIERANIE ŚWIEC ŻAROWYCH
Jeśli chodzi o świece żarowe to wyróżniamy ich dwa typy. Normalne oraz świece turbo. Świece turbo maja stożkowe zakończenie i są przeznaczone do silników do nich przystosowanych (jest to wyraźnie zaznaczone w instrukcji). Zdecydowana większość silników przystosowana jest do pracy ze świecami normalnymi. Każdy producent używa własnego sposobu znakowania ciepłoty świec. Są świece gorące i zimne oraz pośrednie. Gorąca świeca różni się tym od zimnej że szybciej się nagrzewa podczas pracy silnika i jej temperatura pozostaje wyższa od świecy zimnej. Ma to wielkie znaczenie w przypadku paliwa, w szczególności zawartości mega palnego nitro . Gdy w paliwie jest mało nitro używamy gorętszej świecy. Gdy jest go dużo używamy świecy zimniejszej. Jeśli mimo dobrego wyregulowania gaźnika, silnik ma wciąż słabą moc przy wysokiej temperaturze pracy, gaśnie lub spadają mu obroty po odłączeniu zasilania świecy, twoja świeca jest prawdopodobnie za zimna. Jeśli silnik pracuje nierówno, drucik w świecy jest przepalony lub mocno wygięty to oznacza że prawdopodobnie świeca jest za gorąca. Tak samo jest w przypadku gdy rozgrzany silnik przy próbie uruchomienia sam startuje (bez grzałki).

SE003    No.3 glow plug    Średnia. Dla średnich w pojemnościach .07-.18 samochodowe i .15-.37 wodne
SE004    No.4 glow plug    Średnio-zimna. Dla silników z wysoką kompresją lub wysokimi RPM. Przeznaczona dla silników o pojeności .18-.25
SE005    No.5 glow plug    Zimna. Dla silników z wysoką kompresją, wysokimi RPM, do 20% nitro, pojemności .21-.32
SE007    No.7 glow plug    Średnio-zimna dla silników turbo
SE008    NO.8 glow plug    Zimna dla silników turbo


Podsterowność- jest wtedy, gdy uderzasz w bandę przodem samochodu,
Nadsterowność- jest wtedy, gdy uderzasz w bandę tyłem samochodu,
Moc- czyli z jaką prędkością uderzasz w bandę,
Moment- czyli jak daleko przesuwasz bandę gdy w nią uderzysz.

Offline

 

#3 02-09-12 07:30:03

piciu30
Użytkownik
Skąd: Rataje
Zarejestrowany: 31-03-10
Posty: 65

Re: Docieranie silnika

RCFAN napisał(a):

Zacytuję stronę SH gdzie jest to stosunkowo zwięźle opisane:
Aha i mam nadzieję, ze masz termometr.


Jest wiele sposobów docierania silnika. Każdy producent ma własne zalecenia a każdy modelarz z czasem poznaje ich wiele. Zasada jest jednak ta sama – podczas docierania silnika, jego części  mają się tak ze sobą spasować, aby mogły pracować wydajnie i gładko w każdym przedziale temperatury i obrotów do których silnik został stworzony. My prezentujemy sposób przedstawiony nam przez producenta silników S.H.


Pierwsze trzy zbiorniki paliwa spalone podczas docierania są  najważniejsze dla nowego silnika. Początkowe docieranie silnika ma ogromny wpływ na jego późniejsze osiągi i żywotność.  Postępuj według poniższych zasad podczas pierwszego użycia silnika mając na uwadze fakt, iż optymalne ustawienie gaźnika jest możliwe tylko po uprzednim poprawnym dotarciu.

Na początku musimy ustawić w gaźniku wolne obroty silnika, to znaczy poziom do którego przepustnica będzie się zamykała. Ustawiamy to śrubą która nie jest odpowiedzialna za skład mieszanki paliwo/powietrze a jedynie tą wyznaczającą granicę zamknięcia przepustnicy. Upewniwszy się że przy zamkniętej przepustnicy wciąż jest przerwa na około 1mm, możemy rozpocząć dalsze czynności.
Obie iglice (od wysokich i niskich obrotów) domyślnie ustawione są na tzw. BASIC SETTING (ustawienie wyjściowe). To znaczy że jest to takie ustawienie gaźnika w którym jest bezpiecznie rozpocząć docieranie (mieszanka jest bogata, silnik ma bardzo dobre smarowanie) lub ponownie rozpocząć regulację dotartego silnika. Jeśli nie jesteście pewni tych ustawień, możecie sami je nastawić. Iglicę od wysokich obrotów (HIGH SPEED NEEDLE) dokręcamy do końca, uważając na to aby nie popsuć, aż poczujemy wyraźny opór. Odkręcamy ją teraz na trzy pełne obroty śrubokręta i mamy ustawione!
Z ustawioną przepustnicą na 1mm i iglicą wysokich obrotów w pozycji podstawowej uruchom silnik. W tym czasie bardzo uważnie obserwuj pracę silnika. Jeśli jego obroty (przy zamkniętej przepustnicy na 1mm) są wyższe niż 3000 obr/min ustaw iglice niskich obrotów na bogatszą mieszankę (LOW SPEED NEEDLE) przekręcając ją w lewo o 1/8 obrotu lub do osiągnięcia przez silnik niskich obrotów. Daj silnikowi chwilę aby mógł się przestawić na nową mieszankę i dalej obserwuj. Jeśli silnik chodzi na niskich obrotach i się nie dławi, wszystko jest wszystko w porządku. Jeśli silnik się dławi to znaczy że iglica niskich obrotów jest ustawiona na zbyt bogatą mieszankę (dostaje za dużo paliwa). Poprawisz to przekręcając ją w prawą stronę o 1/8 obrotu. Ustawiając iglice w pozycji wyjściowej zawsze miej na uwadze smarowanie silnika, tak więc jak najbogatsze ustawienia (dym i nie spalone paliwo wydobywają się z tłumika).
Gdy silnik chodzi „bogato i wolno” na niskich obrotach otwórz na chwilę przepustnicę i upewnij się że na wysokich obrotach również ma zapewniony ten komfort. Będąc pewnym iż silnik jest ustawiony na bardzo bogatą mieszankę, pozwól mu pracować na wolnych obrotach przez następne 20 minut.

UWAGA: możliwe że podczas pierwszych 20 minut będziecie musieli zostawić grzałkę podłączoną do świecy aby silnik mógł chodzić pewnie i równo w tych bogatych ustawieniach. Chodzi o to aby utrzymać silnik na chodzie przez 20 minut. Obserwujcie temperaturę silnika. Jeśli przekroczy 110 stopni natychmiast zatrzymajcie silnik i pozwólcie mu ostygnąć z tłokiem w dolnym położeniu.

Po 20 pierwszych minutach możemy zabrać się do dalszej roboty. Silnik ostygł, odpalamy go ponownie i dajemy chwilkę aby pochodził (2-3 minuty). Teraz jeździmy modelem w tą i z powrotem po gładkiej nawierzchni dodając delikatnie gazu (nie więcej niż 50%). Silnik powinien chodzić wciąż na bogatych ustawieniach a model będzie się wolno zbierał i nie będzie zbyt szybki. Dodatkowo, z tłumika będzie wydobywało się dużo dymu i oleju. Jeśli mieszanka jest zbyt bogata że model nie chce jeździć, podkręć iglicę wysokich obrotów (HIGH SPEED NEEDLE) o 1/8 obrotu w prawo. Tak spalasz kolejne 2 zbiorniki paliwa.
Teraz kolejny zbiornik paliwa (trzeci) spalasz w podobny sposób ale tym razem możesz otwierać przepustnicę na 100%. Gdy silnik osiągnie swoje najwyższe obroty, trzymasz przepustnicę otwartą przez 2 sekundy i puszczasz. Pod koniec wypalanego zbiornika możesz ten czas wydłużyć nawet do 4 sekund. 
Po wypaleniu trzeciego zbiornika możemy rozpocząć regulowanie składu mieszanki. Zawsze regulację silnika rozpoczynamy od iglicy wysokich obrotów. Napełniamy zbiornik, odpalamy silnik i go rozgrzewamy. Teraz rozkręcamy model do 100% obrotów i obserwujemy jak jeździ. Zatrzymujemy model i przekręcamy iglicę wysokich obrotów o 1/8 obrotu w prawo. Ponownie rozpędzamy model. W tym momencie osiągi silnika będą znacznie lepsze a jego dźwięk jeszcze ładniejszy. Ponownie zatrzymujemy model i podkręcamy iglicę o kolejne 1/8 obrotu w prawo. Znów osiągi będą lepsze. Powtarzamy tę procedurę do momentu aż nie będzie wzrostu wydajności (w wysokim przedziale obrotów, głównie chodzi tutaj o topową prędkość). Błękitny dym na pełnych obrotach świadczy o tym że silnik jest wciąż smarowany, brak dymu z układu wydechowego świadczy o zbyt ubogiej mieszance. Teraz obserwuj pracę silnika na wysokich obrotach i upewnij się że silnik nie przekracza 110C. Jeśli model osiąga topową prędkość a silnik się nie grzeje, nie gaśnie i ma błękitne spaliny, wszystko jest dobrze i iglica jest ustawiona. Jeśli się grzeje ponad 110C wzbogać mieszankę przekręcając iglicę w lewo. Jeśli już jesteś pewien że ustawienie mieszanki wysokich obrotów jest poprawne, dla bezpieczeństwa przekręć iglicę o 1/8 obrotu w lewo (w ten sposób wzbogacisz mieszankę o troszkę, dając silnikowi margines bezpieczeństwa).

UWAGA: jeśli silnik będzie ustawiony zbyt ubogo (iglica za mocno wkręcona), nie będzie gładko przyspieszał oraz będzie się przegrzewał co znacznie obniży jego żywotność lub może doprowadzić do jego zatarcia z braku smarowania.

Teraz gdy iglica odpowiedzialna za „wysokie obroty” została już ustawiona, możemy zabrać się do regulacji drugiej, odpowiedzialnej na „niskie obroty”, tzw. LOW SPEED NEEDLE. Pracujący silnik (rozgrzany) sprowadzamy do niskich obrotów (odpuszczamy całkowicie gaz) i pozwalamy mu tak pracować przez około 5 sekund. Jest to bardzo ważną rzeczą aby upewnić się że przepustnica przy zamkniętym gazie ma 1mm przerwy. Naciśnij gaz i obserwuj zachowanie modelu. Jeśli model w dolnym przedziale obrotów (0-25%) podczas startu bardzo mocno kopci oraz słabo przyśpiesza oznacza to iż iglica dolnych obrotów ustawiona jest zbyt bogato. Przekręć iglicę o 1/8 obrotu w prawo i ponownie obserwuj przyśpieszenie modelu. Teraz będzie lepiej. Powtarzaj tak do momentu aż model będzie się dobrze zbierał a silnik będzie wydawał z siebie miły dźwięk. Uważaj aby nie ustawić mieszanki zbyt ubogo, silnik będzie miał wtedy słabe smarowanie i może ulec zniszczeniu. Przy dobrze wyregulowanej iglicy niskich obrotów model szybko się zbiera a z tłumika wydobywa się błękity dym. Przy zbyt ubogiej mieszance silnik może przerywać, gasnąć, nierówno startować.
Niektórzy proponują jeszcze inną metodę na ustawienie iglicy niskich obrotów: odpal silnik, rozgrzej go do normalnej temperatury pracy (90-120 stopni). Przy odpuszczonym gazie ściśnij przewód z paliwem idącym do gaźnika i słuchaj jak pracuje. Jeśli silnik zatrzymuje pracę bez wcześniejszego przyspieszenia obrotów, iglica ustawiona jest zbyt ubogo. Jeśli silnik zanim zgaśnie zaczyna się wkręcać na bardzo wysokie obroty, iglica ustawiona jest zbyt bogato. Jeśli silnik przed zgaśnięciem przyspiesza nieznacznie, iglica ustawiona jest poprawnie.

ZAWSZE REGULUJ MIESZANKĘ PALIWA SPRAWDZAJĄC WYNIKI NA JEŻDŻĄCYM MODELU. NIGDY NIE PRÓBUJ REGULACJI NA „CEGLE” LUB GDY MODEL SIĘ NIE RUSZA ALBO MA KOŁA W POWIETRZU. NIGDY NIE DAWAJ PEŁNEGO GAZU BEZ OBCIĄŻENIA. MOŻE TO SPOWODOWAC PRZEGRZANIE SIĘ SILNIKA ORAZ PRACĘ W PRZEDZIALE OBROTÓW DO KTÓRYCH NIE JEST PRZYSTOSOWANY.


Mamy dla was jeszcze kila innych rad aby wasz silnik służył wam jak najdłużej i dawał wam maksimum wydajności:
Po dotarciu silnika powinniście wymienić świecę na nową.
Jeśli silnik jest odpalany na szarpankę, nie rozciągajcie jej dłużej niż na 20 cm. W innym przypadku możecie ją uszkodzić. Jeśli silnik jest dobrze dotarty i ustawiony, powinien startować bardzo łatwo.
Starajcie się chronić wnętrze szarpanki przed paliwem. Paliwo może z czasem uszkodzić jej elementy, szczególnie sznurek
Ciągnijcie za szarpankę w taki sposób aby nie przecierać sznurka o inne elementy modelu.
Zawsze po jeździe używajcie oleju lub płynu który wyłapie z silnika wilgoć. Paliwo modelarskie, a w szczególności jeden z jego składników bardzo chętnie absorbuje wilgoć, która potem koroduje silnik. Dlatego ważne jest aby silnik przepłukać z paliwa  specjalnym olejem (AFTER RUN OIL) lub nawet zwykłym WD-40
Zawsze monitorujcie temperaturę pracy silnika, jeśli silnik się przegrzeje może ulec zniszczeniu. Dobra temperatura pracy silnika mieści się w przedziale 90-120 stopni. Ten przedział może być inny dla różnych silników, w zależności jak podaje producent.
Trzymaj się jednego paliwa! Staraj się zapewniać swojemu silnikowi przez cały czas to samo paliwo, od tego samego producenta i z ta sama zawartością nitro. Silniki to lubią, zmian nie bardzo.
Jeśli ustawienia gaźnika nie „trzymają”, poszukaj w przewodach i w silniku źródeł niepożądanego powietrza. Silnik można dostroić tylko wtedy gdy całe powietrze które dostaje ma z tytułu otwartej przepustnicy. Nawet najmniejsza dziurka w przewodzie paliwowym lub światło pomiędzy częściami silnika może sprawić iż jego regulacja będzie prawdziwym, niekończącym się horrorem.
Upewnij się że pomiędzy silnikiem a układem wydechowym nie ma żadnych nieszczelnych miejsc. Ma to duży wpływ na jego osiągi.
Pamiętaj że w gaźnikach w których są dwie lub więcej iglic, każda z nich odpowiada za skład mieszanki w poszczególnych przedziałach obrotów. Gdy regulujesz silnik zaczynasz od iglicy sterującej mieszankę na wysokich obrotach (HIGH SPEED NEEDLE: 25%-100% gazu). Potem zabierasz się za niskie obroty (LOW SPEED NEEDLE: 0%-25%). W silnikach gdzie są trzy iglice, iglicę od średnich obrotów ustawiasz jak ostatnią. W zależności od modelu silnika te proporcje mogą się nieznacznie różnić.
Używaj odpowiedniej świecy żarowej. Świece różnią się pomiędzy sobą ciepłotą i kształtem. W zależności od warunków atmosferycznych, paliwa i rodzaju silnika dobieramy odpowiednie świece. Najlepiej używać świecy wskazanej przez producenta.
Zawsze mocuj filtr paliwa i powietrza. Czyść je regularnie, w szczególności filtr powietrza. Nawet gdy wydaje Ci się że jest czysty po jeździe, w jego wnętrzu jest pełno mikro kurzu który niszczy kompresję! Czyść filtr powietrza co 4-5 zbiorników paliwa lub po każdej jeździe.
Jeśli kończysz zabawę z modelem, pozwól aby jego silnik stygł z tłokiem ustawionym w dolnej pozycji . Ułatwisz sobie sprawę, zaznaczając taką pozycję na kole gdzie zamontowane jest sprzęgło. To pozwoli uniknąć zaklinowania się tłoka w cylindrze.
Jeśli silnik ma już słabą kompresję i jest „zajechany”, wymień tłok i cylinder. Dotrzyj go i ponownie ciesz się dalszą eksploatacją.
Jeżeli przy próbie odpalenia, szarpanka wydaje się nie do ruszenia lub daje nienaturalnie duży opór, znaczy to że silnik jest zalany. To znaczy ze w silniku jest za dużo paliwa, w komorze spalania wytwarza się zbyt duże ciśnieie. Wtedy należy odkręcić świecę (oczyść wpierw okolice świecy żeby nic nie dostało się do cylindra), odwróć model do góry kołami i pociągnij kilka razy za szarpankę w celu pozbycia się nadmiaru paliwa. Wkręć świecę i spróbuj ponownie odpalić.


                        DOBIERANIE ŚWIEC ŻAROWYCH
Jeśli chodzi o świece żarowe to wyróżniamy ich dwa typy. Normalne oraz świece turbo. Świece turbo maja stożkowe zakończenie i są przeznaczone do silników do nich przystosowanych (jest to wyraźnie zaznaczone w instrukcji). Zdecydowana większość silników przystosowana jest do pracy ze świecami normalnymi. Każdy producent używa własnego sposobu znakowania ciepłoty świec. Są świece gorące i zimne oraz pośrednie. Gorąca świeca różni się tym od zimnej że szybciej się nagrzewa podczas pracy silnika i jej temperatura pozostaje wyższa od świecy zimnej. Ma to wielkie znaczenie w przypadku paliwa, w szczególności zawartości mega palnego nitro . Gdy w paliwie jest mało nitro używamy gorętszej świecy. Gdy jest go dużo używamy świecy zimniejszej. Jeśli mimo dobrego wyregulowania gaźnika, silnik ma wciąż słabą moc przy wysokiej temperaturze pracy, gaśnie lub spadają mu obroty po odłączeniu zasilania świecy, twoja świeca jest prawdopodobnie za zimna. Jeśli silnik pracuje nierówno, drucik w świecy jest przepalony lub mocno wygięty to oznacza że prawdopodobnie świeca jest za gorąca. Tak samo jest w przypadku gdy rozgrzany silnik przy próbie uruchomienia sam startuje (bez grzałki).

SE003    No.3 glow plug    Średnia. Dla średnich w pojemnościach .07-.18 samochodowe i .15-.37 wodne
SE004    No.4 glow plug    Średnio-zimna. Dla silników z wysoką kompresją lub wysokimi RPM. Przeznaczona dla silników o pojeności .18-.25
SE005    No.5 glow plug    Zimna. Dla silników z wysoką kompresją, wysokimi RPM, do 20% nitro, pojemności .21-.32
SE007    No.7 glow plug    Średnio-zimna dla silników turbo
SE008    NO.8 glow plug    Zimna dla silników turbo

jeszcze jedno pytanie a jakiej swiecy musze uzywac do tego modelu. I czy zawsze sie tak robi ze wpierew sie reguluje wysokie obroty pozniej niskie obroty a na koncu wolne obroty ?. Pozdrawiam.


VRX-1 TRUGGY NITRO

Offline

 

#4 16-12-12 12:53:31

dulaj
Użytkownik
Zarejestrowany: 16-12-12
Posty: 1

Re: Docieranie silnika

witam wszystkich ...Jestem mozna tak powiedziec nowy w tym temacie..Wlasnie zakupilem model STORM CL! i niemam pojecia na temat tego jak uruchomic ten model RC jak go bespiecznie dotrzec i ogolne wiadomosci chcialbym zaczerpnac co do obslugi i sterowania tym modelem...Moze ktos mi pomoze dotrzec moje cacko ??POMOCY??

Offline

 

#5 16-12-12 14:18:24

RCFAN
Administrator
Zarejestrowany: 15-01-07
Posty: 4255

Re: Docieranie silnika

Teraz nie docieraj, dopiero na lato, bo jest za zimno. Przeryj forum, poczytaj dział dola początkujących na rcauto.pl. Do docierania musi być na dworze ok 20*C tak to szkoda silnika.


Podsterowność- jest wtedy, gdy uderzasz w bandę przodem samochodu,
Nadsterowność- jest wtedy, gdy uderzasz w bandę tyłem samochodu,
Moc- czyli z jaką prędkością uderzasz w bandę,
Moment- czyli jak daleko przesuwasz bandę gdy w nią uderzysz.

Offline

 

Stopka forum

Powered by PunBB
Host by: Hosting
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson



Założ : stronę za darmo